چرا اینفلوئنسر مارکتینگ؟

بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها (influencer) موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که به‌کار گرفته می‌شود اما اخیراً به موضوعی داغ برای بازاریابان و برندها تبدیل شده است، چراکه به‌عنوان جایگزینی مناسب برای تبلیغات سنتی گران و ناکارآمد، شناخته می‌شود. مهم‌تر از آن، این‌ که مصرف‌کنندگان دوست ندارند هرروز در معرض تبلیغات متعدد قرار بگیرند و همین امر موجب بی‌اعتبار شدن تبلیغات به‌روش سنتی شده‌است.

تاثیرگذار یا اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر فردی است که با دراختیار داشتن دانش، موقعیت و رابطه‌ای نزدیک با مخاطبان، قدرت نفوذ بر تصمیمات خرید فالوئرها (دنبال‌ کنندگان) خود را دارد. هر قدر دامنه‌ی ارتباط با مشتریان اینفلوئنسر ها بالاتر باشد، این تاثیر گذاری نیز بیشتر است. اما یکی از بزرگترین تصورات غلط درباره اینفلوئنسر ها این‌است که آن‌ها با کمک شبکه‌های اجتماعی قدرتمند می‌گیرند؛ این تفکر، تاثیر و نفوذ را با محبوبیت اشتباه می‌گیرد اقدام تاثیرگذار نیازمند یک نتیجه‌ی مشخص است: تغییر در تفکر یا رفتار. بنابراین اینفلوئنسر، فردی است که قدرت تاثیر گذاری بر طرز تفکر یا وادار کردن گروهی از افراد به انجام کارهای متفاوتی را دارد و لزوماً محبوبیتی در میان مردم ندارد.

وقتی بازاریابان از اینفلوئنسر صحبت می‌کنند، منظور فردی است که به مردم کمک می‌کند تا برندی را بشناسند و بخرند. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ اینفلوئنسر ترکیبی از سه فاکتور کلیدی است: دسترسی به تعداد زیادی از افراد، مقبولیت و اعتبار در زمینه‌ای خاص و نهایتاً هنرهای سخنوری و فروشندگی. هرچه این سه فاکتور پررنگ‌تر باشد، پتانسیل تاثیرگذاری این فرد بیشتر است.

انواع اینفلوئنسرها:

اکثر اینفلوئنسرها در گروه‌های زیر جای می‌گیرند که گروه آخر به سرعت به مهم‌ترین گروه تبدیل شده است:

  1. افراد مشهور (سلبریتی‌ها)
  2. وبلاگ‌ نویسان و محتواسازان خلاق
  3. میکرو اینفلوئنسر ها (تاثیرگذاران خرد)
  4. متخصصین در صنایع مختلف و رهبران فکری

 

افراد مشهور یا سلبریتی‌ها ، تاثیرگذاران اصلی در صنعت تبلیغات هستند اگرچه هویت آن‌ها به عنوان اینفلوئنسر در حال کم‌رنگ شدن است و علت آن است که این افراد مبالغ گزافی برای تبلیغات دریافت می‌کنند و بیشتر برای برندهای بزرگ و کمپین‌های جهانی مناسب هستند. یکی از مشکلات استفاده از افراد مشهور به عنوان تاثیرگذار در صنعت تبلیغات این است که ممکن است فاقد اعتبار در بین مخاطبان هدف محصول باشند. به عنوان مثال این فرد مشهور: جاستین بیبر (Justin Bieber) برای پیشنهاد نوعی کرم آکنه تاثیرگذاری بالایی داشته باشد، اما شانس کمی برای تاثیرگذاری بر مخاطبان هدف این نوع کرم‌ها و ترغیب آن‌ها به خرید داشته‌باشد.

اما تاثیرگذاران امروزی در شبکه‌های اجتماعی غالباً میکرو اینفلوئنسرها، وبلاگ‌نویسان، متخصصین صنعت و رهبران فکری هستند. این افراد ممکن است در زمینه‌های مختلفی مثل عکاسی، مد و زیبایی، ورزش و سلامتی، طنز و کمدی، هنر، سیاست و… تخصص داشته باشند یا حتی ممکن است بدون هیچ تخصصی صرفاً سبک زندگی متفاوتی داشته باشند که در غالب یک تصویر یا چند خط آن را زیبا به تصویر می‌کشند. این افراد با دریافت مبالغ به نسبت اندک تاثیرگذاری بالایی دارند و می‌توانند تبلیغاتی هدفمند برای مخاطبانی خاص داشته باشند. البته فقط تعداد دنبال‌کنندگان نیست که سطح تاثیر اینفلوئنسرها را نشان می‌دهد، بلکه رابطه و تعاملی که میکرو اینفلوئنسر با فالوئرهای خود دارند نیز اهمیت دارد.

اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی

در دهه اخیر شاهد رشد سریع اهمیت شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم. براساس آمار دیجیتال جهانی، در آگوست 2017 از طرف «شبکه اجتماعی هوت سوت»، 3/028 میلیارد نفر به صورت فعال از شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، که برابر با 40 درصد جمعیت دنیا است. این افراد علاوه بر اینکه دوستان و آشنایان خود را در شبکه‌‎های اجتماعی دنبال می‌کنند، تعدادی از برندهای مورد علاقه، شرکت‌های محبوب و حداقل چند اینفلوئنسر را دنبال می‌کنند. این افراد، اینفلوئنسرها را قبول دارند و تحسین می‌کنند و برای اتخاذ تصمیم‌های خریدشان به آن‌ها نگاه می‌کنند و توقع دارند تا در این زمینه کمکشان کنند و به نوعی، اینفلوئنسرها را مشاور و راهنمای خرید محصولات یا استفاده از خدمات خود انتخاب می‌کنند.

اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ، گونه‌ای از بازاریابی مدرن است که با بازاریابی محصولات یا خدمات توسط اینفلوئنسرها همراه است. در اینفلوئنسر مارکتینگ، مخاطبان هدف به‌صورت مستقیم، مورد تبلیغ قرار نمی‌گیرند، بلکه به‌ واسطه‌ی نفوذ و تاثیری که اینفلوئنسر بر فالوئر های خود دارد، مشتریان بالقوه را پیدا کرده و آن‌ها را به سمت استفاده از خدمات یا محصولات برندها هدایت می‌کند. استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، همانقدرکه جذاب و به‌روز است، با چالش‌های متعددی مواجه است. اولین چالش، انتخاب اینفلوئنسر متناسب با برند است که از لحاظ جایگاه هویتی و اجتماعی در صفحات اجتماعی متناسب با هویت برند شما باشد که انتخاب این موضوع ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد. پس بهتراست که این کار را با کمک مشاوران شرکت‌های تبلیغاتی و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ متخصص انجام دهید.

مهرآرا با بهره‌گیری از تیم‌های جوان و حرفه‌ای  همیشه در تلاش است تا با استفاده از برترین ترفندها و متدهای بازاریابی، خدمات نوینی به مشتریان داخلی و خارجی ارائه دهد. ما همواره برای بهبود خدمات خود و ارتقاء سطح رضایت‌مندی مشتریان گام برداشته‌است؛ از این‌رو، از تمام اندوخته‌های علمی و تجربیات خود در جهت افزایش کیفیت صنعت تبلیغات در کشورمان استفاده می‌کند. مهرآرا با ارائه‌ی خدمات نوین تبلیغات و بازاریابی سعی دارد تا از آخرین شیوه‌های تبلیغاتی استفاده نماید و در این راه خرسندیم که بازخوردهای مثبتی را از مشتریان به عنوان یک مجموعه به‌روز و مدرن دریافت نموده‌ایم.