مینیمالیسم در تبلیغات

تبلیغات تقریبا همه جا مردم را درگیر خود می‌کند؛ از تبلیغات محیطی در خیابان‌ها گرفته تا تبلیغات تلویزیونی و حتی تبلیغات در فضای مجازی. اما تبلیغات پرمحتوا و پیچیده، دیگر اثر سابق را بر مشتریان ندارند و این خود، شرکت‌های تبلیغاتی و صاحبان برند را با چالشی اساسی مواجه کرده است. به‌نظر می‌رسد که مینیمالیسم یا کمینه‌گرایی، راه‌حلی برای روبه‌رویی با این چالش است. مهرآرا، با درایت و کمک نیروی انسانی خلاق خود، با تغییرات جامعه همراه شده و برای مشتریان، تبلیغاتی اثربخش تولید می‌کند.

یکی از راه‌هایی که به دیده‌شدن برندتان کمک می‌کند، متفاوت بودن است. ما در مهرآرا، برای متفاوت بودن شما راهی را انتخاب می‌کنیم که برای شما نقطه‌ی قوت باشد. مینیمالیسم یا کمینه‌گرایی سبکی است که با استفاده از ساده‌ترین و کمترین جزئیات و عناصر، اثری قوی و تأثیر گذار را خلق می‌کند. آثار مینیمال در نگاه اول ساده به‌نظر می‌رسند اما بسیار پیچیده هستند. این ممکن است در ذهن‌تان تناقضی را ایجاد کند اما حقیقت چیزی جز این است؛ خلق اثری ساده برای بیان یک پیام پیچیده، کاری بس دشوار و نیازمند ذهنی خلاق و قوی است. هدف سبک مینیمالیسم، به تصویرکشیدن ایده‌های پیچیده در اوج سادگی است تا با کمک نمادها و استعاره‌ها، با مشتریان ارتباط برقرار کند.

این سبک در دهه 1960 میلادی طی جنبشی هنری آغاز شد. اگر چه تب و تاب آن در آثار هنری و مجسمه‌ سازی بعد از چند دهه فرونشست اما در زمینه‌های خلاقیت و تبلیغات همچنان پرطرفدار است. اکثر اوقات ثابت شده است که طرح‌های مینیمال به‌یادماندنی‌تر هستند زیرا توجه بینندگان را به یک تصویر یا نوشته کلیدی جلب می‌کنند. در این سبک از اشکال هندسی و خطوط ساده استفاده شده است. هرچه طرح ساده‌تر باشد، بیننده زمان کمتری را صرف توجه به جزئیات یک طرح می‌کند و تمام فکر وی روی همان طرح ساده و کلیدی متمرکز می‌شود.

برای برخی این اصل آزاردهنده است که چگونه یک سبک با سادگی محض می‌تواند پیچیده‌ترین پیام‌ها را منتقل کند. اما این یک حقیقت است که باید پذیرفته شود. جامعه این روزها به سمت ساده‌شدن می‌رود و سبک زندگی‌کردن نیز مینیمال شده است. در زیر مثال‌هایی از طرح‌های تبلیغاتی مینیمال جهان از بهترین آژانس‌های تبلیغاتی نظیر BBDO، DDB و غیره را می‌بینیم:

هر برند برای نفوذ در ذهن مخاطب هدف خود باید انعطاف‌پذیر باشد، سلیقه افراد جامعه را بشناسد و متناسب با آن در راه تبلیغات قدم گام بردارد. برای ماندگاری یک برند در ذهن مشتری و دیده‌شدن آن در بین رقبا، باید از شیوه‌ها و روش‌های نوین و متفاوت اما متناسب با جامعه هدف کمک گرفت. اما این سوال که چه کسی می‌تواند شما را در این بخش راهنمایی کند یا برای برندتان تبلیغاتی در سطح تبلیغات جهانی و اثربخش تولید کند؟ شما نیاز به یک همراه دارید؛ کسی که از سلیقه، سبک زندگی، استایل و فرهنگ مردم در جامعه هدف شما اطلاع داشته باشد. ما با تجارب خود در حوزه بازاریابی و تبلیغات، هستیم تا برای موفقیت برندتان شما را همراهی کنیم. تیم مجرب خلاقیت و گرافیست مهرآرا، ایده‌های به‌یادماندنی را به تصویر می‌کشند تا برند شما متفاوت و دیدنی‌تر شود.

«سادگی، نهایت پیچیدگی است»

لئوناردو داوینچی