تاثیر رنگ در تبلیغات

برای کالاهای تجاری خود از چه رنگ هایی استفاده میکنید؟

دلیل شما برای انتخاب ای رنگ ها چه بوده است؟

ایا تنها مبنا بر سلیقه ی شخصیتان انتخابشان کردید؟

 یا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟

در حالی که برای جلب توجه بیشتر مشتری پرداختن به شکل ظاهری کالا بسیار مهم است.

انتخاب رنگ نیز میتواند پیام خاصی را ذهنشان متبادر کند.

ایا مطمینید که از پیغام نهفته در پس ان رنگ امیزیاگاهی دارید؟

هیچ فرقی نمیکندکه از کارت بازرگانی.بروشور وب سایت پوستر یا چیزهای دیگر استفاده میکنید.مهم ان است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید.رنگ ها نه تنها ظاهر کالا را زیبا تر جلوه میدهند بلکه برعملکردو رفتار ما نیز تاثیر میگذارند.

بنابراین بهتر است اگاه باشیم که رنگ مورد استفاده ی ما بر مخاطب چه تاثیری میگذارد.

مثلا ایا تا به حال متوجه شده اید که بیشتر رستوران های عرصه کننده خوراک حاضری(فست فود)در دکوراسیون خود از رنگ های قرمر روشن و نارنجی استفاده میکنند؟سرعت بالای این رنگ ها در تاثیر روی مشتری ابدا تصادفی نیسست.مطالعات نشان داده اند که رنگ های قرمزو نارنجی مشتری ها را تشویق میکند تا هر جه زود غذای خود را بخورند و رستوران را ترک کنند.یعنی درست همان کاری که صاحب رستوران از شما انتظار دارند.

همچنین مشاهده ی تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در وب سایت های ویژه ی ی بزرگسالان نیز امری تصادفی نیست.به اعتقاد محققان این رنگ ها معانی ضمنی جنسیتی دارند.

ایا تا کنو متوجه شده اید که در اسباب بازی ها وکتاب ها ووب سایت هایویژه ی کودکان معمولا از تکه های بزرگ رنگ های روشن زنده واصلی استفاده میکنند؟جوان ترها این رنگ هارا ترجیح میدهند وپاسخگویی مثبت انها به کالاهایی که این ویژگی را دارند سیار بیش تر از کالاهایی است که با مداد شمعی یا یا ترکیبی از رنگ های بی روح و سرد رنگ امیزی شده اند.

محققان بازاریاب در امریکاروز خاصی را به گردش علمی اختصاص داده اند که در ان به شناسایی رنگ ها وتاثیرات تحتمالی ان ها بر انسان میپردازند.

اما تاثیرات رنگ در میان فرهنگ های مختلف متفاوت است.بنابراین هنگام طراحی هرگونه نیازمندی های تبلیغاتی باید به رویکردها وخواست های مخاطبین توجه کنید.

مثلا سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل نماد مرگ هستند.

رنگ زرد برای چینی ها مقدس است اما برای یونانی ها یاداور غم و اندوه و برای فرانسوی ها نشانی از بخل و حسادت  است.در امریکا ی شمالی رنگ سبز تداعی کننده ی بخل وحسادت است.مردم کشور گرمسیری بیشتر با رنگ های گرم موافقند و مردم کشور سردسیری و شمالی  رنگ های سردتر را ترجیح میدهند.

مثلا در فرهنگی که  امروزه خط فکری امریکای شمالی بر ان استوار است هر یک از رنگ زیر تداعی کننده ی کمیت ها یا عواطف خاصی است.

قرمز:هیجان _قدرت

ابی:(گه جزو خواستنی ترین رنگ ها است):اعتماد_قابلیت اطمینان_اعتباد_تعلق_خونسردی.

زرد:گرما_اشعه ی خورشید_خرسندی_شادی

نارنجی:بازیگوشی_خونگرمی-سرزندگی.

سبز:طبیعت_طراوت_خونسردی_ارامش_خونگرمی_وفور نعمت.

ارغوانی:صداقت_معنویت-بزرگمنشی

صورتی:لطافت_ملاحت_فرهیختگی_امنیت.

سفید:خلوص_عفت_پاکدامنی_تمیزی_جوانی_نرمی_ملایمت

سیاه:کارکشتگی_دلفریبی_جذابیت_ابهام_پیچیدگی.

نقره ای:اعتبار_وجهه_ابرومندندی_گرانبهایی.

همچنین محققان در امور بازار وبازاریابی به این نتیجه رسیده اند که رنگ حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تاثیر میگذارد.کسانی که تنها از روی هوه وهوس خرید میکننددر برابر رنگ های قرمز و نارنجی وسیاه و ابی مایل به ارغوانی عکس العمل بهتری نشان میدهند.اما کسانی که حساب شده و با در نظر گرفتن توان مالی خود خرید میکنند در برابر رنگ های صورتی_ابی مایل به سبز _ابی اسمانی و سرمه ای عکس العمل بهتری از خود نشان میدهند.

ابتدا در مورد بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید.مثلا تصور کنید که قصد دارید کتاب هایی برای نوجوانان چاپ کنیدو بفروشید”اما با پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها سرو کار دارید.احتمال دارد کتاب هایی را طراحی کنید که در انها از رنگ های روشن و اصلی(قرمز_ابی_زرد)استفاده شده است تا این گونه توجه خواننده های نوجوانتان را جلب کنید.از این رو باید اقلام مورد نیاز در امر بازاریابی(نظیر بروشور_وب سایت و از این قبیل )را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه  پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها تهیه کنید.میتوانید از رنگ های ابی (اعتماد_قابلیت اطمینان)صورتی(فرهیختگی_ملاحت_امنیت) استفاده کنید.